
 1 

 

 

 

ДОКЛАД 

 

 

Относно: жалби до СЕМ за репортаж в програма bTV 

 

 

 

 

 На 21 и 22 юни т.г. в електронната поща на Съвета за електронни медии са 

постъпили отново рекорден брой сигнали-жалби от граждани по повод излъчен на 20 юни 

т.г. репортаж в обедната емисия „Новини“ на програма bTV. 

Броят на жалбите е общо 46, като в една от тях са изредени 111 имена на податели. 

Фокусът им е един и същ: в излъчения като първи материал в обедната емисия 

репортаж директно от площад „Народно събрание“ за протест на защитниците на 

поправките в Закона за горите под надслов „Не“ на екологичния рекет“ с репортер 

Константин Караджов са използвани кадри от другия протест (на противниците на новия 

Закон – т.н. „еколози“). 

Общото във всички жалби е обвинението към медиата в манипулативност и 

подвеждане на обществено мнение, както и искането да бъдат предприети санкционни 

действия спрямо доставчика на медийни услуги. 

Извършената проверка-преглед на въпросния репортаж- показва следното: 

На 20 юни 2012 г. от 12:01 до 12:20 по програма bTV на доставчика на линейни 

медийни услуги „БТВ Медиа Груп ЕАД“ е излъчена информационна емисия „Новини“. От 

12:01:08 като първа новина е включен репортаж, анонсиран от водещите в студиото: 

„Протести и антипротести в София“ 

„В момента пред парламента започва протестът на националната гражданска коалиция 

„Природата за хората и регионите“, а довечера еколози ще проведат шествие. От площад 

„Народно събрание“ сега включваме Константин Караджов...Да ни кажеш за какво се 

борят хората, които се събират около теб в момента и каква е целта на шествието 

довечера?“ 

(Включването започва на сплит екран – вляво водещата от студиото, вдясно-репортерът от 

площада). 

К.К. в кадър: „Днешният ден на протести в София започва с както свикнахме да ги 

наричаме контрапротести. Това е шествие на хората от регионите, засегнати от 

законодателството в ски туризма............“ 

В този момент на екрана присъстват следните идентификационни надписи- името на 

репортера, вляво логото на bTV и надпис „на живо“, името се сменя веднага с надпис „не“ 

на екологичния рекет“ и под него „протест в подкрепа на закона“. 

В репортажа е включен с изказване Филип Цанов, представител на актуално 

протестиращите, който спокойно разяснява позицията им, вкл. прави уточнение „ние не 

сме против еколозите, а против дискриминацията за ски-спортовете“. 

В 12:02:45 е използвана отново реализационната опция т.н сплит екран, като вляво 

продължава изказването на Филип Цанов, вдясно е подборка от кадри от протестите на 

противниците на новите поправки , т.н „еколози“, за които в момента говори Цанов. 



 2 

В кадър са и плакатите на протестиращите еколози: „Да на ски туризма, не на олигарсите“. 

 По този начин с използването на т.н нови екранни техники, вероятно се цели  

- Разнообразие на изображението (на тв жаргон известна като „покритие“, или 

„вставка“); 

- Илюстрация на различни позиции, които не си противостоят директно; 

- Препратка към предстоящи събития в същия ден, като даже е анонсирано следващо 

шествие на „скиори, сноубордисти и туристи“. 

-  

Естествено, че по-професионалният подход към екранната реализация изисква 

прецизиране на картината и надписите към нея, пък било то и при използването на 

спецефекти, както в случая (например датиране на архивните кадри или 

идентифицирането им с подходящ надпис – „протест на...от дата.... и т.н.) 

 

ПРОБЛЕМЪТ, предизвикал най-вече гнева на жалбоподателите възниква от следния 

екранен факт:  

Над сплит екрана остава надписът „на живо“ вляво, а вдясно над кадрите от 

екопротестите остава надписът „В подкрепа на закона за горите“. 

Това е основният въпрос, поставен във всички писма, като оценките за тази визия са 

много остри: нарушение на журналистическата етика, намерение за подвеждане на 

зрителя, необективност на информацията, манипулация.  

 

Доколкото става въпрос за противостоене на две коренно различни позиции на  

отделни групи граждани е напълно обяснима и основателна реакцията към така 

поднесения на екрана репортаж. Друг е въпросът дали са толкова драматични и 

целенасочени внушенията, които той поражда в този си вид за зрителите. Вероятно при 

липсата на надписа (общо до момента за целия екран „В подкрепа на закона за горите“), 

тази реализационна небрежност и професионално невнимание едва ли  щеше да рикошира 

така силно в представите на наблюдаващите го. Освен това, става ясно от прегледа на 

писмата, че жалбоподателите са изцяло участници или съмишленици на протестиращите 

изначално еколози и са силно чувствителни  (засегнати) от екранното им изравняване 

(макар и в желание за контрапункт) с другата група протестиращи граждани. 

 

За съжаление тази реакция е генерирана в изключително невралгичен момент от 

актуалните събития: оформяне на позиция и контрапозиция в цялото общество (вкл. 

граждани и политически представителства) по един спорен законопроект. За съжаление 

отново, генезисът на този конфликт се крие и в предходните факти на медийното 

отразяване на гражданското недоволство: известна мудност на националния обществен тв 

доставчик , а най-вече в непрофесионалната нетолерантност, допусната от водеща в bTV. 

 

В интерес на истината следва да се каже, че визираните жалби са силно еднотипни, 

като са създадени по системата copy-paste, както следва: 

С абсолютно еднакъв текст са 3 бр. от 21 юни; 

С  друг, но копиран текст са други 2 от същата дата; 

С трети, но аналогичен смислово текст (абсолютно идентични помежду си) са 10 жалби от 

22 юни; 

Копиран е дословно и текстът на 17 жалби от 22 юни, като в едната има 111 имена на 

жалбоподатели; 



 3 

Индивидуализирани са 14 писма от различни дати. 

 

Независимо от всички гореизложени факти, оценката им би могла да бъде следната: 

- Налице са данни за оформено негативно обществено мнение към медийно 

поведение; 

- Противопоставянето на позиции е заменено с противопоставяне срещу 

журналистическия подход и поведение; 

- Допуснатите пропуски в професионалните стандарти (не само в този репортаж) 

създават възможност и условия за допълнителна обществена конфронтация. 

 

В конкретния случай обаче е налице силно противопоставяне не на граждани срещу 

граждани (каквото и реално няма), не на медиа срещу медиа (както в предишни периоди), 

А СИЛНО ОПОНИРАНЕ НА ГРАЖДАНИ СРЕЩУ МЕДИА.  

Не за пръв път този доставчик и неговата програма се оказват в епицентъра на 

обществени трусове, но не в позитивен план. Недостатъчното придържане към 

професионалните стандарти и неглижиране на основни принципи на журналистическата 

етика създават проблемни ситуации, като тази с финала на „България търси талант“ 

(случаят бе разгледан на предишното заседание на Съвета), а сега и с поредицата от не 

особено сполучливи прояви – преекспонирането на инцидента с оператора, неетичното 

поведение на водещата спрямо поканения събеседник и „дребният“ наглед въпрос за 

надпис върху информационен материал. 

Разбира се, свободата на мненията и на изразяването им, е иманентна за 

демократичните общества, но в случая, самото общество оценява медийното поведение 

като недостойно и недемократично. 

Съветът за електронни медии не би могъл да осъществи намеса в програмното 

съдържание или да повлияе върху редакционната отговорност на доставчика (противното 

би било проява на цензуриране). Остава това да направи самият доставчик, често 

ангажиращ се с изявления за саморегулационни перспективи. 

 

 

 

 

 

 

 


