
Вестник “Капитал” 

11 юни 2014 г., с.8 

Мария Манолова, Весислава Антонова 

 

Кои партии са предпочитани и отбягвани от медиите преди изборите 

Според СЕМ телевизиите и радиостанциите са отразили кампанията 

балансирано 

Съветът за електронни медии (СЕМ) и Фондация "Медийна демокрация" (ФМД) 

представиха докладите си от наблюдението на медии по време на Европейските избори.   

СЕМ се фокусира върху работата на радио и телевизионните оператори. За целия 30-

дневен период на кампанията съветът е следил 16 телевизионни и 14 радиопрограми, 

подбрани на базата на общественото влияние и рейтинга им. ФМД пък следи 

отразяването на политиците и партиите в онлайн медиите, вестниците (но само "Труд", 

"Телеграф", "Сега" и "Преса") и четирите големи телевизии. 

На пръв прочит в двата доклада няма нищо притеснително: отразяването на партиите е 

било сравнително балансирано, кампанията е била много по-спокойна от очакваното. 

Ако се вгледаме в данните, обаче, ще видим любопитни тенденции: "Канал 3" и TV7 

например са фаворизирали партията на Николай Бареков за сметка на други участници 

в изборите, АБВ е получила най-много ефирно време в БНТ, а "Реформаторският блок" 

– в "Нова тв". 

СЕМ наблюдава 

Според председателя на СЕМ Георги Лозанов по време на тази предизборна кампания е 

станало ясно, че медиите изпускат влиянието върху вота. Това е проблем, защото 

влиянието, което не минава през медиите, е скрито, смята Лозанов. Това са купуването 

на гласове, корпоративният и контролираният вот. В крайна сметка, обаче, по думите 

му, кампанията за Евроизбори 2014 е била балансирана, докато той е очаквал тя да бъде 

много по-компроматна и нервна, изпълнена с компроматни ходове и черен пиар. 

За първи път ЦИК въведе изискване за разграничаване на платените и безплатните 

форми на политическа изява. При телевизиите това разграничение е било по-ясно, 

смятат от СЕМ. „Нова тв", bTV, TV 7, Bulgaria on air са излъчвали ясно делението 

между безплатни и рекламни форми. Имало е обаче и такива, в които е липсвало, 

например, категорично отделяне – например в Канал 3, казват от СЕМ. 

Председателят на СЕМ обобщи, че като цяло не е имало големи нарушения. Според 

Лозанов всички опити за негативна кампания са дали отрицателен резултат, защото 

българският избирател не поощрява негативизма в посланията. 

Какво видя ФМД 

И според фондация „Медийна демокрация" и медийната програма на фондация 

„Конрад Аденауер" кампанията не е довела до по-голяма от обичайната поляризация в 

българските медии, а доминираща в кампанията е била националната политика. 

„Кампанията в медиите беше сравнително спокойна, без големи скандали и размяна на 

тежки удари", каза директорът на ФМД Орлин Спасов. 

Според него Бойко Борисов е затвърдил присъствието си в печатните медии и отново се 

е превърнал в най-споменавания политик. „Нямаше обаче и интересни теми и дебати, 

които да подтикнат гражданите да гласуват", добави Спасов. Според ФМД този път е 

имало положителни опити медийното отразяване да бъде по-честно. Разликата между 

редакционно и платено съдържание невинаги обаче е била ясна.  


