
Вестник “168 часа” 

19-25.09.2014 г., с. 10-11 

 

15 хил. е най-солената глоба на СЕМ за 2014 г. 

 

Медийните цензори наказват скъпо телевизия „Фокс” заради излъчена скандална 

анимация, Вулева натриса глоби с обиди към бежанците 

 

Хортензия Маркова 

15 000 лева е най-високата глоба, наложена от Съвета за електронни медии (СЕМ) през 

текущата година, съобщи специално за "168 часа" председателят му Георги Лозанов. 

Санкцията е наложена на телевизия "Алфа", която, според експертите, е застрашила 

психическото и физическото здраве на децата. Любопитното е, че през миналата година 

"Фокс Интернешънъл Ченълс България" също е платила толкова солена глоба, 

пускайки в ефира си популярната, но и много скандална анимация "Семейният 

тип"«Family guy». Преди дни медийните цензори бяха призовани от гражданката 

Албена Илиева да забранят излъчването на песента "Видимо доволни" на Криско и 

Мария Илиева. В крайна сметка се оказа, че е невъзможно песента да падне от ефир. 

Случаят все още се разглежда, но "168 часа" реши да провери какви са най-стряскащите 

глоби, наложени от СЕМ през тази година. Въпреки оплакванията на Слави Трифонов, 

че неговото шоу е рекордьор по наказания, справката в архива с наказателни 

постановления на СЕМ показва, че предаването му нито веднъж не е било 

санкционирано през последните 12 месеца. За сметка на това го отнася предаването "В 

окото на бурята" с водещ Магдалена Ташева по "Алфа" Водещата се е заела с 

амбициозната задача да разглежда темата: "Приближаващата война срещу древната 

цивилизация Сирия". Според членовете на СЕМ обаче съдържанието на предаването е 

създало опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и 

социалното развитие на децата. Показани са кадри, съдържащи сцени на насилие сред 

тях и тези на мъж (бунтовникът Абу Сакар), който изрязва сърцето на убит войник. 

Извършването на действието е придружено от коментар на убиеца на арабски език със 

субтитри на английски и на български език: "Аллах те поздравява, Абу Сакар! Кълна се 

в Аллах, ще изядем сърцата и черните ви дробове, войници на кучето Башар! Так-бир! 

Мъжки гласове отговарят: Аллаху Акбар! "Слава на героите от Баба Амр! Ще 

изтръгнем сърцата им и ще ги изядем!" В чест на истината стряскащите видеа са 

придружени с предупредителния надпис: "В предаването се излъчват видеоматериали, 

съдържащи сцени на насилие. Не се препоръчва за лица под 18 години" Това не трогва 

медийните експерти, които глобяват телевизията с 15 хил. лева, след като зловещите 

сцени се появяват на екран преди 23,00 часа. Със същата солидна сума се разделя и 

телевизия "Фокс", въпреки че тя пуска на пръв поглед безобидна анимация за възрастни 

на своите зрители. Радарите на СЕМ засичат неподходящи аудиовизуални елементи в 

сериала " Семейният тип" (Family gay). Това е изключително популярно рисувано 

филмче в Европа и САЩ, което в никакъв случай не е за деца. Според медийните 

надзорници обичайно програмата е включена в общите пакети на кабелните оператори. 

Достъпът до нея не е ограничен и дори да е предназначена за аудитория над 12 години, 

децата могат да станат нейни зрители, защото привлича вниманието им във формата на 

анимационен филм. Дори рекламите са следени внимателно от СЕМ и заради добре 

познат рекламен клип на известна марка ракия "Телевизия Туризъм" е глобена с 5000 

лв. Според съвета търговското съобщение нарушава Закона за здравето, тъй като 

популяризира спиртна напитка и се приема за "скрита реклама" Защитниците на 

свободата плурализма в медиите са си направили труда да изчислят, че въпросната 



ракия е с най-малко 40 обемни процента съдържание на етилов алкохол. По закон 

течности със съдържание на най-малко 15 обемни процента са спиртни напитки, а 

както става ясно рекламираният продукт доста ги надвишава. По същото обвинение за 

популяризиране на алкохол е финансово наказан и директорът на "Нова тв" Дидие 

Щосел по време на миналогодишния сезон на "ВИП Брадър 2013". При поредния 

епизод на риалити формата водещата Александра Сърчаджиева обяснява, че в шоуто 

няма скрито-покрито и всичко е изложено на масата. С шеговити реплики тя приканва 

зрителя към следващите сцени, които ще разкрият какво е докарало последния яростен 

пристъп на една от участничките. Сърчаджиева дори не подозира, че кадрите, които ще 

бъдат излъчени секунди по-късно ще станат причина за сериозно провинение на 

телевизията пред СЕМ. На малкия екран се показват три бутилки с етикет на марка 

ракия, на които камерата сякаш неволно задържа вниманието си. Излъчването на 

въпросното аудивизуално съобщение и намек за употребата на напитката от 

участниците в предаването струва на "Нова" 6000 лв. Дори включеното съобщение, 

което предшества формата: "В предаването има продуктово позициониране", не може 

да отърве глобата, защото е засегнат отново Законът за здравето. С финансово 

наказание за разрез с "добрите нрави" пък се урежда ТВ7 заради излъчването   на   

неблагопристоен клип по времето на сутрешния блок "Добро утро, България" 

Водещите Атанас Атанасов, Ива Николова, Диана Радева и Витомир Саръиванов 

представят и коментират популярен клип от You Tube за мексиканската репортерка 

Андреа Вилаш. Тя е уволнена, след като свалила бельото си по време на интервю с 

някаква много известна група, което се показва във видеото. В него тя е облечена с 

предизвикателна рокля и разговаря с музикантите от групата   La   Original   Banda   El 

Limon. Според оценката на съдържанието зрителят не е информиран за какво говорят, 

тъй като няма субтитри или симултанен превод в ефир през цялото време. Вилаш 

държи в ръцете си диск в обложка, върти задните си части и ту повдига, ту придърпва 

надолу късата си рокля, така че се вижда тангата, с която е облечена. С идеята за танц 

един от музикантите я завърта бавно, а в това време друг музикант промушва ръка под 

роклята. Тя обаче сама повдига роклята си до кръста и прикрива "триъгълника" с диск 

на групата, а в следващите няколко минути се стига до още по-неморално събличане 

След края на видеото водещият Витомир Саръиванов с шеговит тон заявява: "Който 

иска да си събува прашките, да го прави пред камерите, не в кабинетите, по 

възможност", а колегите му в студиото се възмущават от видяното. Тогава те все още 

не подозират, че споделяйки своя шок и интерес към клипа със зрителите си, просят 

забележка от екипа на Лозанов на стойност 6000 лв. Санкцията на СЕМ се позовава на 

решение на Конституционния съд, което приема, че "накърняване на добрите нрави" 

означава такова отрицателно въздействие върху установените морални норми, което е в 

крещящо противоречие с тях и скандализира обществото. Глобата за излъчването на 

нискоморалните кадри е за 3000 лв., но към нея се добавя и втора, също за 3000 лв., за 

излъчване на клип на език, различен от официалния за Република България. Само 

седмици по-късно ТВ7 отново си изпросва акт от СЕМ, но този път за отказ от право на 

отговор до телевизията. Засегнат гражданин настоява да му се даде думата по повод 

засягащи го коментари в "Добро утро, България" По закон телевизията е трябвало да 

осигури включване на отговор в следващото издание на същото предаване или 

равностойно време до 24 часа след получаването на искането. Това не се случва и 

новата глоба пътува към офиса на частната медия. Санкция от 3000 лв. получава и 

"СКАТ" заради внушаване на национална нетърпимост в епизод на предаването "Чшае 

шукарие" с водещ Найден Рангелов. В наказателното постановление се акцентира 

върху коментари на Рангелов, които крайно обиждат евреите и турците. Водещият не 

се ограничава само с чуждите нации, а започва да хули наред и собствените си 



съграждани. "Защото тук в София е пълно с майки, бабички, червени бабички и 

караконджоли на тези национални предатели, които от 89-а година започнаха мръсните 

преврати срещу българския народ, тоталния геноцид срещу българския народ и 

държава и те няма да се оставят освен ако не получат тъждествено наказание! ", са част 

от изказванията на Рангелов. За внушаване на национална нетърпимост е 

санкционирана с 3000 лв. и кабелната телевизия "Евроком" за излъчването на 

предаването " Психодиспансер"с водещата Албена Булева. Тя има особено мнение по 

темата за проблемите със сирийските бежанци, което изказва без капка колебание и с 

цветущи изразни средства. "За чий чеп, искам да попитам аз, са ни тия бежанци тук и 

сега? Защо? За да си намерим чие бедствено положение да оплакваме ли? Ами 

бедственото положение на българския народ, за него кой ще реве? За него кой ще прати 

SMS?...Влачат се като свински черва през България, защото 90% от тях имат рода в 

европейски страни...", това са само малка част от цветущите коментари на Вулева 

Любопитното е, че точно тези думи Вулева повтори по време на видеовизитката, която 

предшестваше влизането й във "ВИП Брадър" Скандалната водеща отново се погнуси 

от всички бежанци, които пристигат у нас в търсене на спасение от ужаса на войната. 

Нейните словесни излияния като нищо ще донесат солена глоба и на риалити формата. 

 

 


