Европейски акт за свободата на медиите

Начало » Международна дейност » Европейски акт за свободата на медиите

Свободните и независими медии са ключов елемент на всяка демократична държава и играят важна роля за стабилната пазарна икономика. Европейският съюз традиционно е лидер в защитата на медийната свобода и често се посочва като пример за демократични стандарти. Въпреки това през последните години се открояват сериозни предизвикателства пред медийната среда. Освен бързото развитие на технологиите, медиите в ЕС се сблъскват с редица други предизвикателства - политически и икономически натиск, концентрация на собствеността, ограничения от страна на онлайн платформи, разпространение на дезинформация, както и недостатъчна защита на журналистите срещу тормоз и съдебни преследвания. Всички тези фактори могат да застрашат плурализма, независимостта и свободата на медиите.
Тези предизвикателства бяха адресирани от Европейската комисия с въвеждането на мерки за укрепване на свободата и плурализма на медиите и за гарантиране на свободното движение на медийни услуги в рамките на ЕС със създаването на Европейския акт за свободата на медиите (ЕАСМ, Регламент (ЕС) 2024/1083 на Европейския парламент и на Съвета от 11 април 2024 година за създаване на обща рамка за медийните услуги на вътрешния пазар и за изменение на Директива 2010/13/ЕС), в сила на 8 август 2025 г.
Регламентът е с пряка приложимост в националното законодателство, но за някои от разпоредбите е необходимо да бъдат въведени процедурни правила, които да осигурят тяхното ефективно и коректно прилагане.
Целта на Регламента е да осигури плурализъм, независимост и защита на медиите в ЕС, независимо от формата или технологичната платформа и се отнася до всички видове медии:
- Аудиовизуални медии – телевизии, радио, стрийминг услуги и VOD (video-on-demand) платформи.
- Онлайн медии и платформи – новинарски сайтове, блогове, информационни портали и съдържание, публикувано от онлайн платформи.
- Влогъри/инфлуенсъри и независими създатели на съдържание – особено когато тяхното съдържание достига широка аудитория и влияе върху общественото мнение.
Актът цели да бъде постигнато следното:
Укрепване на редакционната независимост. Медиите имат право сами да определят съдържанието си без външна намеса като гаранция, че редакционните решения се взимат изцяло въз основа на журналистическите стандарти и интересите на обществото.
По-силна защита на журналистите и техните източници. Поверителността на източниците да бъде гарантирана, включително с гаранции срещу използването на шпионски софтуер, с цел укрепване на доверието между журналистите и техните източници и насърчаване на свободното разследващо журналистическо съдържание.
Гаранции за независимостта на обществените медии. Обществените доставчици на медийни услуги да функционират автономно и да са защитени от политически и търговски натиск, което ще осигури обективно и разнообразно съдържание за аудиторията.
Прозрачност на медийната собственост. Задължителен мониторинг и поддържане на база данни на лицата и структурите, които притежават или контролират медии, с цел прозрачност за това кой влияе върху съдържанието и решенията в медиите.
Защита срещу необосновано премахване на съдържание от големи онлайн платформи – платформите не могат да свалят съдържание без ясни и обосновани причини, което ще гарантира свободата на изразяване и достъпа до информация за гражданите.
Право на потребителите да персонализират медийното съдържание. Доставчиците на медийни услуги трябва да позволяват адаптиране на съдържанието спрямо различни устройства и интерфейси, с което ще се улесни достъпа до информация и ще се подобрява потребителското изживяване.
Ясни правила за прозрачност при държавната реклама. Да се разкриват условията и разходите за държавна реклама, включително в онлайн платформите. Това осигурява равнопоставеност и предотвратява злоупотреби с публични ресурси.
Оценка на влиянието на концентрацията на медиите. Държавите членки се задължават да следят въздействието на сливанията на големите медийни групи върху плурализма и редакционната независимост. Това помага за предотвратяване на злоупотреби с господстващо положение на пазара и запазването на разнообразие и честна конкуренция.
Прозрачност при измерване на аудиторията. Доставчиците на медийни услуги и рекламодателите да имат достъп до надеждни и прозрачни данни за аудиторията. Това ще подпомага по-точни маркетингови и редакционни решения и ще засили доверието в медийните статистики.
С Регламента бе създаден независим Европейски съвет за медийни услуги (Медиен съвет) - правоприемник на Групата на европейските регулаторните органи за аудиовизуални медийни услуги (ERGA). Медийният съвет е консултативен и координиращ орган, който се състои от представители на националните медийни регулаторни органи. От февруари 2025 г. работата на Медийния съвет е да насърчава ефективното и последователно прилагане на правото на ЕС в областта на медиите във всички медийни сектори – аудиовизуални медии, радио, влогъри и онлайн платформи.